מתודה שבמסגרתה החניכים מכריעים על סדרי עדיפויות בצורה תחרותית ומהנה.
משחק ספירות שמדגים את השיטה הדמוקרטית.
היום נעבור פעולה בנושא יום הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז"ל, בחלק מרכזי מהפעולה אנחנו הולכים לדבר על המשמעות של מילים בחיים שלנו ומה הן יכולות לייצר, נקשר את המסקנות שלנו לשנת 1995 שבה נרצח ראש הממשלה יצחק רבין בצל אותן מילים.
הפעילות עוסקת בהכרות עם יצחק רבין ז"ל, פועלו כראש ממשלה וניסיונותיו להביא לשלום עם אויבנו. בנוסף נעסוק בגבול שבין מחאה לגיטימית להסתה ואלימות ונספר את סיפור רצח רבין לקראת יום הזיכרון הממלכתי לזכרו.
כעת נעבור בכמה תחנות שונות ובכל תחנה נעשה משהו שונה המתייחס לדמוקרטיה
קבלת החלטה קבוצתית דרך הצבעה והכרעת הרוב.
אופן בחירת שם לקבוצה
הפעלה לחניכים הנדרשים למקם מרכיבים שונים בחברה על ציר של 'מחזק' ו'מחליש' את החיים
פעולה לשכבה הצעירה - לקראת הבחירות
החניכים בודקים למי הצביעו במשפחה שלהם ולמה
משחק המדמה מלך ששולט על אוכלוסיה ומשתמש בה לטובתו
דיון לאחר מתודה של מסכים לא מסכים בנושא עקרונות הדמוקרטיה
דמוקרטיה היא שלטון העם, היא מבוססת על כך שהעם בוחר את נציגיו ואלו מייצגים אותו בקבלת ההחלטות על הנהגת המדינה ועיצוב החברה. במדינה דמוקרטית, כאשר לא מסכימים עם דרכו של מנהיג זה או אחר, ישנה דרך חוקית וראויה להביע את אי ההסכמה. ישנם אמצעים דמוקרטיים רבים למחות כנגד מדיניות הממשל, לדוגמא - הצבעת אי אמון בממשלה, בחירות דמוקרטיות, הפגנות, מחאה תקשורתית ועוד. יצחק רבין ז"ל היה מנהיג שנבחר בבחירות דמוקרטיות ע"י האזרחים לתפקידו כראש ממשלה, והוא נרצח משום שלא הסכימו עם דרכו הפוליטית והמדינית. מעשה רצח הוא מעשה אנטי דמוקרטי ולא חוקי, רצח כזה מערער את קיומה של הדמוקרטיה ואת הזכויות הבסיסיות של כל אדם לחיות בביטחון. כדי שמדינת ישראל תמשיך להיות מדינה דמוקרטית, חשוב שכל ילד וילדה במדינה ידע כי הדמוקרטיה מבוססת על אחריותו של כל אזרח בעיצוב דמותה של החברה, הציות לחוקים, עקרון החלטת הרוב, חופש הביטוי והחופש לבחור ולהבחר.
הצגות דרכן החניכים מכירים את עקרונות הדמוקרטיה.
הגדרה לדמוקרטיה.
מחלקים את החניכות לקבוצות, מחלקים להן כספים, ומציעים למכירה פומבית רעיונות/ערכים/חפצים וכו', במטרה להבין אילו דברים יותר או פחות חשובים בעיני כל אחד!
התנסות בדמוקרטיה קבוצתית.
בשיתוף מסך, קראו ביחד את ההגדרה לדמוקרטיה.
החניכים עורכים קמפיינים לשם וסמל קבוצתי, בסוף מצביעים.
פעולה בה החניכים ייתמודדו עם שתי דרכי פעולה- החזק שורד ושיתוף פעולה. ויבינו שעדיף לשתף פעולה ולדאוג ביחד לכולם.
פעולה מעניינת בה החניכים יבינו מהו עוני ומהו הקשיים שבלחיות בעוני
פעולה כיפית המשלבת דמוקרטיה וסוכריות
מתודה הנותנת לחניכים להתנסות בקבלת החלטות בצורה דמוקרטית
הרעיון הוא לקבל החלטה יחד עם החניכים על הפעילויות שרוצים לעבור בקבוצה, ולעודד אותם לקחת אחריות על הקבוצה
מתודה בה ייתנסו החניכים בבחירות דמוקרטיות ויחליטו האם הם מעדיפים דמוקרטיה או דיקטטורה
הפעולה הבאה עוברת רובה ככולה כתחרות בין קבוציות. עלייך להכין מראש מסלול מכשולים ומשימות. הקבוציות יתחרו ביניהן על מעבר מהיר במסלול, ולאחר כל סיבוב תינתן הזכות למדריך ולכל קבוצה להציע חוק כלשהוא לתחרות. אם יוצע חוק הוא ייבחר רק בהצבעה ועל פי החלטת הרוב. הרעיון הוא שהחוקים שהמדריך יציע (וסביר להניח שגם אלו שהחניכים יציעו) יעזרו כל פעם לאחת הקבוצות או יותר, ביחס ליתרונות השונים (פירוט כתוב בהמשך). אם חוק נבחר, על כל הקבוצה להישמע לו. כך יוכלו החניכים ללמוד כי על פי עקרון "הרוב קובע", גם על המיעוט להישמע לחוק, גם אם הוא אינו מסכים לו. כמובן שכדין המשחק, כך דין החיים במדינה דמוקרטית. עלי לשחק ב"חוקי המשחק" ולציית לחוק, גם אם הוא אני לא הצבעתי לו ואיני חושב שהוא נכון. עלייך לדאוג להכין מראש את מסלול המשימות והמכשולים.
אתה (המדריך) - המלך סוקרטוס השולט ביד רמה בשלושה כפרים (שלוש הקבוציות), עליך להתלבש בהתאם.
הפעילות הבאה עוברת רובה ככולה כתחרות בין קבוצות קטנות במסלול מכשולים. בכל סיבוב תינתן זכות לאחת הקבוצות להציע חוקים וכולם יצטרכו להצביע עליהן. ככה שיתנסו בשמירה על "כללי המשחק" גם אם לא הסכימו אליהם באופן אישי.
מחזור דמוקרטיה חשבון וזיכרון הינו המחזור השני בשנה - בו ברצוננו לזכור את רצח רבין, הסיבות שהובילו לרצח ואדוותיו אך גם ליצור את הקן כמרחב דמוקרטי יותר ולעלות על נס את הדמוקרטיה כערך חשוב בחיינו כחברה. פורטל זה מביא פעילות לתהליך המרכזי של המחזור - תהליך חשבון וזיכרון העוסק ברצח.