הכנת עיתון קבוצתי ביחד - כתיבה ועריכה
לקבוצה יהיו מסורות! זה מרגש ויהיה כיף
פעולה על הכוח שיש לקבוצה, על סינרגטיות ועל סיטואציות שקורות בתוך קבוצה
פעילות ספורטיבית לקבוצה. מתאים לכל מגדר וכל רמת כושר!
אופן בחירת שם לקבוצה
פעולה ראשונה בהקמת קבוצה - הכרות, בחירת שם וציפיות
דרך לקבלת החלטות של קבוצה בשיטת הרוב קובע
תחרות מורל בין הקבוצות בשכבה/בקן!
פעולת גיבוש לקבוצה חדשה בקן/ סניף.
קבלת החלטה קבוצתית דרך הצבעה והכרעת הרוב.
מתודה בה החניכים מסתובבים בין "מודעות דרושים", עליהם רשום ערכים /תכונות ואוספים מתוכם פתקים שמבטאים את המחשבה ועמדתם על נושא מסוים
פעולה לפתיחת שנה לקבוצה קיימת או חדשה בנושא הכוחות והתכונות שיש לקבוצה.
החניכים יתארו את עצמם כקבוצה, דרך קריטריונים ספציפיים, יכינו תעודת זהות מרשימה שמציגה אותם בצורה הכי טובה.
הקבוצה תכין לעצמה קמע שילווה אותה לאורך השנה. ראשית כל בחג המעלות, ואחרי החג בטיולים ובפעולות.
חניכות הקבוצה ישחקו משחק קופסא אנושי, (גודל הלוח 6x6) החניכים יתקדמו בלוח לפי המספר שיצא להם בקובייה שהם הטילו בתורם. משבצת ריקה - זורקים שוב וממשיכים. סימן שאלה - עונים על שאלה מהרשימה. משימה - מבצעים את המשימה שרשומה.
הגדרה למושג 'סינרגטיות'
המשחק באפלו מציף דינאמיקה של יחיד וקבוצה, כיצד הקבוצה שומרת על חבריה? על מי שומרים יותר? על מי שומרים פחות? מי חשוב יותר? מי חשוב פחות? (חשוב לעשות עיבוד - קצר או ארוך.)
מה הלבן שלך היא הפעלה קצרה הבאה להציף את תחושת הביטחון של החניכים בקבוצה שלהם והביטחון שלהם להשמיע את קולם, להיות עצמם, להיות שונים, להרגיש שווים.
הפעילות קושרת עבור החניכים את ההבנה שעולם המקובלים והלא מקובלים צומח ומקדם מקום ללא שוויון.
בפעולה הקרובה נדבר עם החניכים על קבלת השונה. נפגוש את סיפור הילדים דירה להשכיר ונציג הצגה עם החניכים. אחכ נאתגר חניכים שלא בהכרח חברים להסתדר ביחד, להכיר את השונויות אחד של השניה ויבינו שכולנו שונים ושווים.
המתודה מביאה סיטואציה בידיונית בה האנושות מגיעה לקיצה וצריך לבחור מי מתוך כל האנושות יעלה לחללית בשם "תיבת הנוח" כדי להתחיל מחדש את האנושות. המטודה מציפה סוגיות של שיוויון ערך האדם ומרכזה בחוויית השיחה ולא בתוצאותיה.
הפעילות הנה סימולציה של סיטואציות בהן ישנה אפליה - חשוב לתרגל בתוכן את נושא החלופות. איך אחרת יכולתי לפעול? לעיתים חניכים מרגישים כי לא היתה להם ברירה.
הפעולה מתמודדת על חוסר שוויון מכוון, כחלק ממדיניות שהיא גלויה יותר או פחות. לפניי המשחק פתיחה כל חניכה מקבלת פתק עם הוראות התנהגות ( הולך ממש לאט, להתחיל 5 שניות אחריי כולם וכו נספח מצורף) למהלך המשחק - הכרטיסיות הולכות לייצר חוסר שיוויון בין החניכים. במהלך המשחק הקפידי להתייחס לכולם באופן שווה ולשפוט את איך הם משחקים.
החלק האחרון בפעולה מביא מה כל חניך וחניכה צריכים מהקבוצה כדי שיהיה להם מקום בטוח וטוב להיות בו. צריך שתחשבי מראש אם יש דברים שלך חשוב שיאמרו ובמידה ולא נאמרו תגידי אותם.
בפעולה הקרובה נניח ביחד עם הקבוצה מרכיב חשוב בבניית תחושת השייכות והביטחון בתנועה, בקן ובקבוצה, והוא ה"המרחב הבטוח". מרחב בטוח הוא מרחב בו לכולם יש מקום להרגיש בנוח, להיות מועצמים, להשתנות, להרגיש שייכים ועוד, בשונה ממקומות בהם לא מתקיים מרחב זה, בהם חווים אלימות, בריונות, תחושת השרדותיות, דחייה , כוחניות ועוד. במהלך הפעולה ננסה להבין מה המקום ומה היכולת של קבוצה להשפיע ולעצב מרחב בטוח זה. שימו לב, הקבוצות שונות אחת מהשנייה, יש להתאים את הפעולה לקבוצה שלכן!
סדר פסח משותף הוא חגיגה לקבוצה! הזדמנות לכם המדריכים להנות עם החניכים וגם להדגים להם שיש דברים בהגדת הפסח ששווה לחשוב עליהם! אם אתם מדריכים שמחוברים לצד התיאטרלי שלכם - הזדמנות טובה להתחפש ולהמחיז עם החניכים!! סיפור ההגדה נמצא בפעולה כנספח. בהצלחה!
ניתן לבצע את הפעילות כתחרות של קבוצות קטנות או כל הקבוצה במאמץ משותף
משחק פתיחה שמתאים לכל סוגי הקבוצות אפשר להשתמש בו כמשחק להעמקת היכרות עם שמות.
בפעולה נדבר על רגש הסולידריות, סולידריות היא רגש של אחדות המבוסס על שותפות של אינטרסים, מטרות או העדפות בין בני אדם, תחושת אחווה וקשר לזולת. נבין איך רגש זה מתקשר לאחד במאי שזהו יום הפועלים אשר מציין יום לסולידריות בין ארגוני עובדים כביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. סולידריות היא תחושת שייכות ואכפתיות אחת לשני, אם לדוגמא המורה כועסת על חברה שלי על משהו אני אהיה בצד של חברה שלי ואגן עליה מול המורה.
ממחיזים סיטואציות שקורות בתוך קבוצה
פאזל קבוצתי שמורכב מקולאז'ים שכל חניך עושה על עצמו
שלבי בניית מדורה מסוג חרוט
כל חניך מצייר את החדר שלו על דף
שלבי בניית מדורה מסוג כוכב
רעיון לצ'יזבט בא''ש לילה\קומזיץ קבוצתי
ארבע רוחות השמיים הינם כיוונים כלליים מוסכמים. לכדור הארץ שני קטבים ועל אחד מהם הכריזו כצפון והשני דרום. על פי קטבים אלו נקבעו ארבע רוחות השמיים. עם נסתמך על כיוונים קדימה, אחורה, ימינה, שמאלה, נתקשה לאתר אחד את השני בס של אובדן דרך מכיוון שקדימה, אחורה, ימינה, שמאלה תלויים בכיוון אליו פונה האדם אותו אנו מנחים (ונתון זה אינו ידוע לנו). לכן חולקו כיווני השמיים לארבע כיוונים בסיסיים- ארבע רוחות שמיים (צפון, דרום, מזרח, מערב). ברגע שנאתר את הצפון ונעמוד עם הפנים אליו, הדרום תמיד יהיה מאחורינו, המזרח מימינו, והמערב משמאלנו. למדריך/ה: מספר דקות לפני הפעולה אתר את הצפון בעזרת המצפן.
משחק חיקוי של תנועות שבו צריך לגלות מי המקור שאותו מחקים
לימוד מורל מרכזי ומוביל של מוקד הפעילות
החליפו בין מילות השיר ללחן אחר!
משימה קבוצתית להכרות הקבוצה וגיבושה
פעולה להגברת האוטונומיה בקבוצה וחלוקה לועדות קבוצתיות
הרעיון הוא לקבל החלטה יחד עם החניכים על הפעילויות שרוצים לעבור בקבוצה, ולעודד אותם לקחת אחריות על הקבוצה
כאן בוחרים את הועדות שיהיו לקבוצה ומי יהיה בכל ועדה- לשיקול דעתך האם הקבוצה מספיק בוגרת כדי לעשות את זה ביחד; אם זה יצור דינמיקות וריבים בקבוצה עדיך לא לעשות את החלוקה לועדות באופן הזה.
משחק שיתוף פעולה - בו לכל אחד יש מקצב או קול שהוא חוזר עליו ומשתלב יחד עם שאר הקולות הקבועים ל"מכונה" שפועלת יחד
פעולה שמציפה את המפגש בין הייחוד של כל אחד מהקבוצה לקבוצה אחת כללית שבה לכולם יש מקום
יצירת אמנה בין חברי וחברות הקבוצה על המפגש ביניהם
החניך יצייר את החדר שלו
"פעולת קופסא" כיפית לקבוצה. פותרים יחד חידות ומצליחים במשימה! פעולת קופסא היא פעולה שבה החניכים מקבלים מראש את הציוד לפעולה בתוך קופסא והמדריך מפעיל אותם מרחוק.